Sunday 31 July 2011

Header yang Gemilang


Salam satu Malaysia! hoYeah..salam la dgn seluruh rakyat Malaysia sampai tersarung chinchin 24JUTAik. Kah kah kah kahaQtuuuiiihhhhh. Tape la menabung dari keciT barangkali, hasil tetekpeluhnye menjual ikan kering. Biaw le.[ek? Tapaham]

Baik la, berhubung dengan tajuk entry hari ini, saye dengan rase penuh banggenye ingin menyatekan bahawe, “kasihanilah blog saye ini, bagaimane utk saye mencipte header yg menarik, tertarik  kaw memang regey-regey” haaiilaaaaa….

Hampa tengokla aku punye header tu hah sikit punye kosong-kelentang-kelentong, malu tau tak?! Malu! Aku teringin hah tengok header aku gilang-gemilang seperti blog blogger-blogger otai lain, yg tak otai pon aku tengok, blognye mewah, umpame kediaman pacik yg bernilai berjuta hengget harge laman rumahnye >>> [uuupppsss…lahaiiii jahat pulak molot nih] kah kah kah. Berbalik kepade permasalahan aku, aku ingin menyeru seluru rakyat Malaysia hantarlah skuad bantuan utk membine header yg chanteQ dan regey-regey utk aku. Tapi, kalaw ta sudi pon tape, saye redha…………….. [selalu kalaw sedeh memang kene buat tetek2 tu banyak2 kannnn? Ke tak?]

Ok, cukup la rayuan utk memohon bantuan buat header setakat tu.

Kite mulekan cerite kite hari ini dengan cite pasal khatam Quran. Berdasarkan jumlah follower di blog cik saloma ni SANGAT RAMAI, jadi, I nak tanye seket pade hampa semua, sape je yg dah pernah khatam Quran? Hah hangkat seket ketiak, nak kire nih. Hah tuddya! Kemain lagik, ketiak itam bekarat ta pakai nivia ka hampa ni? hak hak hak. Ok la, bagosla pade yg hangkat tangan tu, pada yg tak hangkat tangan tu lagu taylor swift hapal dah sume? Gossip girl punye episode da habes tonton dah? Hah ape? Dah? Hah BAGOS, hak hak hak. Tape, selagi kite masih bernafas selagi tu kite masih berpeluang utk mengenali dan menghayati Quran ok. Teruskan usehe! Fuuuhhhhh semangat maalhijrah. Alhamdulillah.

Ok, sebenanye, beberape minggu lepas, kat kampong aku telah diadekan majlis khatam Quran beramai-ramai, hamba-hamba Allah yg khatam ni semuanya kanak-kanak lagi, dyeorg belajaQ mengaji kat rumah ustazah sebelah rumah aku ni hah. Bagi orang kampong kat sini termasuk aku, majlis khatam Quran ni adelah majlis khatam Quran yg besar-besaran pernah dibuat, dimane, balai-balai [khemah-khemah yg didirikan utk para tetamu makan]  siap didirikan dan tema utk majlis ini adelah warna putih. Jadi kanak-kanak yg diraikan ni semua berpakaian lengkap berwarne putih sambil diiringi paluan kompang perarakan mereke, sangat-sangat menyentuh hati sebenarnye pade aku. Lagi-lagi bilemane, doa selepas habes bacaan Quran dibacekan oleh salah seorang kanak-kanak yg khatam tu, dalam bahase arab dan bahase melayu. Sayu sangat dengar setiap bait-bait maksod doa Quran tu.

Sebenarnye majlis khatam Quran tersebut telah membawe fungsi otak aku utk terfikir tentang hari-hari graduasi bagi pelajar-pelajar kolej atau university, senang cite pelajar IPT la kannn. Bagi pelajar macam aku ni, tentunye hari-hari graduasi tu adelah saat-saat yg paling dinantikan dan akan jadi antare perkare yg membanggekan dalam hidup aku. Sijil, diploma, ijazah, master, master card, visa electron dan banyak lagi, adelah antare level of study yg ade kat dunia ni yg akan menjadi salah satu lambang kat mane status kite bile berpijak kat dunia ni. tapi sedar tak kite, dan masih leka lagi ke kite ape yg kite ade utk bekalan pade hari-hari yg akan dihisab amalan kite? Taim kat sane nanti kite nak tunjuk sijil ape yg kite ade? Sijil kemahiran, diploma, ijazah, master, phD are allowed ke?

Entah jadah apelah yg aku taip ni. ta sampai-sampai pon isi-isi penting? Kah kah kah. Lahaiii sebenarnye, aku nak cakap yg, aku terharu dengan majlis khatam Quran tu yg mane mak bapak si pengkhatam tu semua boleh bangge la dgn anak-anak dyeorg. Pade aku, betape betuahnye la budak-budak tu dapat merase majlis graduasi pertame yg mulia disisi Allah. insyaAllah. Majlis yg dipenuhi dgn mengagungkan ayat-ayat Allah.
kat bawah ni ade gambar perarakan khatam Quran tu. tatap lah.






ok, sekianlah entry ini. babai !

No comments:

Post a Comment